Internettet og mobiltelefonen har ændret verden totalt. Der var en gang, hvor handel foregik via telefon, postordre kataloger eller fysisk i en butik. Dvs enten tog man ned i den lokale butik, og købte de varer, som man manglede, eller også benyttede man sig af de noget mere langsomme metoder, så som postordre mm. Danmark har aldrig haft de store traditioner med postordre, og derfor blev meget handel tidligere foretaget i lokalområdet. Det skyldes især Danmarks størrelse, da landet er rimlig lille og kompakt.
Andre større lande så som Sverige, Tyskland og England har stolte postordre traditioner, som strækker sig mange mange mange år tilbage.
Da meget handel foregik lokalt, så købte danskerne ikke meget hos udenlandske firmaer. Men dette har internettet ændret totalt. Idag er alverdens lande og shops få klik væk, og man kan sidde hjemme i ro og mag, og shoppe de produkter, som man gerne vil købe. Og det er uanset, om webshoppen ligger i Danmark, Tyskland, Japan eller USA.
Denne nye verden har også gjort, at du som forbruger kan spare mange penge. For priserne på mange varer er meget lavere
i nabolandene. Der kan spares store beløb på tøj, solbriller, bøger, computer spil, gadgets mm. Derfor er nethandlen udenfor Danmarks grænser også eksploderet de senere år. Udvalget er større, og priserne er i mange tilfælde bedre. Et rent slaraffenland for en dansker.
Der er mange måder og steder, hvor du kan få inspiration eller tips til, hvor du skal foretage dine køb. Så derfor handler det mest om, hvordan du kan lide at handle online. Skal det være i en webshop? På en netauktion? Via rabatsider som Groupon? Eller via nogle af de sociale tjenester, hvor man handler i flok? Det er en smags sag, og alle stederne har deres fordele og ulemper.
Hvis man tjekker statistikkerne over de mest brugte udenlandske webshops, så topper webshops med tøj, computerspil og bøger. Det er med andre ord forbrugsgoder, som de fleste søger efter. Går man dybere ned i tallene, så vil man opdage, at flere kendte mærker også er blandt de meget efterspurgte produkter især indenfor tøj mm. Nike sko, Adidas trøjer, North Face jakker, Diesel jeans, Dior solbriller, Chanel kosmetik, Armani parfumer osv. Danskerne shopper med andre ord luksus til lavere priser i udlandet.
Dette var ikke muligt tidligere, da internettet ikke var i et stadie, hvor det var muligt at benytte som almindelig forbruger. Så med nettets opblomstring er der også åbnet en ny verden, som mange idag nyder godt af.
Det næste store rush bliver mobilen. For hvor vi først startede med at handle over vores computere, så har mobiltelefonen vundet ind, og teknologien tillader idag, at man kan gå på nettet, og handle via en mobiltelefon. Så selvom det ikke ændrer forbruger adfærden, når det gælder handlen udenlands, så vil det nok skabe en masse nye trends, som bliver utrolig spændende at følge.
Dette indlæg er skrevet af ”dodo”, og indlægget har intet med pengetjens holdninger eller råd at gøre. Men ‘dodo’ giver en god forklaring på tingene, og det burde du helt sikker tage til dig.