Hvad betyder CPC, CPA, CPL & CPO?
Hvis du er tilmeldt et affiliate program, eller overvejer at tilmelde dig et affiliate program er det meget vigtigt, at du ved hvad de 4 forkortelser står for. Jeg vil i denne artikel komme ind på hvad de står for, samt give nogle eksempler. De 4 forkortelser er nemlig vigtige, og hvis du ikke ved hvad de står for, skyder du dig selv i foden.
Men først og fremmest!
Hvad er et affiliate program?
Et affiliate program er ikke et program, men en hjemmeside. På affiliate programmernes hjemmesider kan man tilmelde sig som ”publisher”, og når man så er ‘godkendt som publisher’ må man smide reklamer på sin hjemmeside. Reklamerne kan du helt selv vælge, og for at indsætte dem skal man bare have et simpelt stykke ‘html-kode’. Du kan eksempelvis tjene 10 % af det beløb som den kunde har købt for i webshoppen, som du reklamerer for. Det kan også være et ‘lead’ på eksempelvis 50 kroner, hvis der er nogle som tilmelder eller udfører et spørgeskema og lignende.
Du kan tilmelde dig Danmarks største affiliate program ‘Partner-Ads’, ved at klikke på teksten ‘Partner-Ads’.
Hvad betyder CPC?
CPC er forkortelsen for ‘Cost per click’, og på dansk er det ‘Betaling pr. klik’.
Det kunne eksempelvis være en annoncør (annoncør: den som ejer den webshop/undersøgelse som reklamen linker til) er villig til at betale dig pr klik.
Det kunne eksempelvis være en annoncør som ejer en webshop med en undersøgelse som reklamen linker til er villig til at betale dig 2.50 kroner pr klik.
Vi anbefaler ikke CPC reklamer da man lige så godt kunne bruge Google Adsense, som giver alt fra 1 krone, til 10 kroner pr klik. Så hvis du vil bruge CPC skal du tænke dig meget om, og være bevidst om at reklamen henvender sig rigtig meget til din målgruppe – ellers kan det nærmest ikke betale sig at bruge CPC-reklamer.
Hvad betyder CPA?
CPA er forkortelsen for ‘Cost per action’, og på dansk betyder det ‘betaling pr. salg’. Det er nok en af de mest brugte metoder, og der er mange webshops som bruger det. Du kunne eksempelvis blive betalt 50 kroner pr. salg som du skaber i den butik, som du linker til. De 50 kroner får du så uanset om personen køber for 40 kroner, eller for 370 kroner – altid 50 kroner. Vi kan godt anbefale CPA, men vær på vagt – nogle butikker sætter CPA rigtig lavt, og så kan det nærmest ikke betale sig at bruge det.
Hvad betyder CPL?
CPA er forkortelsen for ‘Cost per lead’, og på dansk betyder det ‘betaling pr. lead’. CPL er et fast beløb som du modtager når der er nogle som der tilmelder sig en konkurrence, nyhedsbrev, m.v. Et lead kan være alt fra 2 kroner, til flere hundrede kroner – men oftest ligger det omkring 20-60 kroner. Vi kan godt betale CPL men vær opmærksom på at CPL oftest er ved ‘surveys’ – altså konkurrencer. De konkurrencer som der er ved de forskellige affiliate programmer er oftest med rigtig mange sider, og så er der mange som der ikke gider at tilmelde sig dem – så husk at tjekke hvor nemt det er at tilmelde sig, inden du bruger det.
Hvad betyder CPO?
CPO er forkortelsen for ‘Cost per order’, og på dansk betyder det ‘betaling pr. salg’. CPO er eksempelvis en procentdel som du får af det salg du skaber. Er CPO 20 % får du eksempelvis 20 kroner, hvis køberen køber for 100 kroner. CPO kan i nogle tilfælde også fastsættes som et fast beløb pr. salg. Vi anbefaler denne metode kraftigt da langt de fleste internet butikker bruger denne metode, og man kan være heldig at tjene rigtig mange penge på dette.
Hvad betyder CPC, CPA, CPL & CPO?
Jeg håber du har fået svar på dine spørgsmål. Hvis du er i tvivl så skriv endelig en kommentar herunder, og så vil jeg svare hurtigst muligt.